2detripcanada-usa.reismee.nl

Waarom USA?

Waarom Verenigde staten, waarom niet Turkije 8 dagen niks doen....

Nou iedereen zijn meuk, maar ik vind er niks aan. Ik zie liever wat, en dan in het land van de onbegrensde mogelijkheden.

Wat is "onbegrensd"......

De enorme oppervlakte, het wegennetwerk, de mensen, de natuurparken, de grote verschillen tussen de staten in. Het weer tussen zuid en Noord, de bouwstijlen van van hout en steen. de ruimte tussen de huizen in..

Wat zijn de Verenigde staten? Dit is een land wat bestaat uit 50 staten met een eigen bestuur, met een gouverneur, alle staten hebben deels hun eigen wetten en regels. Elke staat heeft een hoofdstad. De hoofdstad is nooit de grootste stad in een stad. Bijvoorbeeld in Michigan is Detroit de grootste stad, maar Lansing is de hoofdstad, waar ook het gouvernement staat.

Gouvernement Michigan in Lansing, foto gemaakt tijdens bezoek 2018

Samen vormen de 50 staten de Verenigde staten met een federaal bestuur met aan het hoofd de president.

Dan hebben we het wegen netwerk.

Op foto's en films kun je het hele bekende weggennetwerk wel terugvinden, alle wegen zijn net als bij ons genummerd.

De Interstate: zoals het al zegt, de autoweg door meerder staten heen. duizenden kilometers soms lang

Alle even nummers lopen van west naar oost en terug, alle oneven nummers van noord naar zuid en terug

Dus Interstate 95 (I-95) loopt van New York naar Florida, en terug.

Er kan een cijfer voorstaan, bijvoorbeeld I-495, dan is het een weg die aansluit op de I-95, maar dan als rondweg rond een stad loopt.

Is het een oneven nummer (bij I-395), dan loopt de aansluiting vanaf de Autoweg rechtstreeks de stad in.

Buiten de Interstates heb je nog de Highways die met US worden aangeduid (bijv. US1)

Wat nog ?...

De vrijheid wat er is.. Iedereen leeft zijn leven, als je wilt heb je er de ruimte. En dat is iets wat mij ook kan bevallen.

Wat is er nog anders...

O.a. de munteenheid. Daar wordt betaald met de Amerikaanse dollar. Deze staat iets lager als de euro.(ong 91 eurocent) Verschil met ons is dat kaartbetalingen (creditcard) heel normaal is bij nagenoeg alles, zelfs bij een vending machine (snoep of blikjes automaat) is het normaal om met kaart te betalen, losse dollarbiljetten meestal voor de fooi, cash betaal je meestal tot biljetten van 20 euro. groter vindt men verdacht.

Metrisch stelsel. Wij in Nederland rekenen met Meters, Liters, en de temperaturen in Graden Celsius

In Amerika (niet canada, die gebruiken ook het metrisch stelstel) gebruiken ze het Imperial meetsysteem

1 yard is ong. 91 cm

1 foot is ong. 30 cm

1 mile is ong. 1.6 km

1 gallon is ong. 3.78 liter (deze maten staan ook op de tankstations

1 fl. oz (fluid ounce) is ong. 29ml (een blikje cola is dus ongeveer 11 Fl. Oz)

1 pound = ong. 453 gram

Dus een conversietabel en rekenmachine is geen overbodige luxe. Je bent voortdurend aan het rekenen..

Over cola gesproken...

Zin in een cola. Het hoofdkantoor ligt in Atlanta Ga. Overal te koop.

Zeker in de Supermarkt (o.a. Walgreens, 24/7, en de bekendste natuurlijk Walmart. Deze enorme supermarkten die in 98% van de gevallen 24 uur per dag open zijn, hebben gigantische voorraden van niet alleen cola, maar ook heeeeel veel andere voeding, drank, kleding etc. zoiets als de Makro, maar dan zonder pasje en een paar keer groter, enorme parkeerplaatsen, met ook vaker enorme winkelwagentjes..

in Restaurants; ja zelfs de MC Donalds en alle andere Fastfood ketens, betaal je voor de 1ste cola, of fris, en daarna krijg je een free refill. Bij Mac Donalds betaal je voor een beker, en kunt deze vullen bij een tap buiten de kassa. dus ook refill buiten de kassa om. dat is daar heel normaal. In de bediende restaurants loopt de bediening 10x langs of je het glas al leeg hebt, om je maar van een refill te voorzien, hoe meer service, hoe hoger de tip (fooi), ook dat is heel normaal. 10 tot 20% fooi. Dit is standaard in Amerika. Bediening krijgt een standaard laag loon. De rest moet worden opgevuld met fooi. We zaten in 2018 in Applebees in Detroit te eten, bij het afrekenen kregen we een tablet waarin het te betalen bedrag stond, en konden de keuze maken voor 0, 5, 10 of 20% fooi...

Heb je het eten niet op, of je drankje, vraag om een doggybag, ze pakken het voor je in, en schudden je drankje om in een wegwerpbeker. Wij vinden het nog vreemd, in Amerika is het heel normaal... Je hoeft ook niet te zeggen dat het voor de hond is....

Mensen.

In de 50 staten wonen samen 329 miljoen mensen. Die bestaan uit bijna alle Nationaliteiten uit de wereld.

Een aantal stromingen:

De indianen, deze wonen in heel veel staten nog, maar dan in kleinere groepen. Er zijn heel veel stammen, Cherokee, Sioux, en in Michigan de Chippewa zijn er voorbeelden van, veelal wonen ze in hetzelfde dorp. Of Reservaat, we hopen er deze reis ergens een glimp op te kunnen opvangen.

In het zuiden zitten veelal de Spaanstaligen uit Mexico en midden Amerika, veel steden zijn er dan ook Engels en Spaanstalig, en ook naar Spaanse namen vernoemd (o.a. Los Angeles, San Francisco, San Bernardino).

Een heel groot belangrijk deel van de bevolking zijn de afro-Amerikaan (niet racistisch bedoeld). Een groot deel hiervan hebben voorouders die slaaf zijn geweest, en zo ook naar Amerika zijn gekomen. Dit is natuurlijk een tijdperk waar men grotendeels niet trots op is, maar ook niet kan uitwissen.

Vanaf de 17de eeuw tot 19 juni 1865 was er "officieel" slavernij, President Lincoln heeft dit in 1865 afgeschaft. De slaven werkten in erbarmelijke omstandigheden op plantages, en fabrieken, en waren eigendom van een (blanke) slavenhouder die meestal daar grof geld aan verdiende. In de slavernij tijd is heel veel gebeurd, en er is nog veel bewaard gebleven uit die tijd. Er waren 15 slaven staten, waar wij er 2 van zullen bezoeken. nl Kentucky en Tennessee. Ook hier hopen wij een en ander van tegen te komen.

In het algemeen zijn de Amerikanen uitbundiger in hun doen, als wij gaan uit eten is het "het heeft lekker gesmaakt", "de prijs/kwaliteit verhouding was goed", in Amerika is het meteen "amazing" en "wonderfull".

Ook is het vaker dat men elkaar een "hug" geeft een knuffel. hier ben ik zelf niet zo een voorstander van, maar goed.

En bij de vraag "hiiiii. how are you?" is het standaard antwoord... "I'm fine, and you?" en niet I have backpain of problems with my toothmeat.

Gezegde, in Amerika is alles groter.....

Ja, ga daar maar vanuit, dat is zo.

Wegennetwerk is gigantisch, auto's zijn veel groter, en luxueuzer, maar dat komt omdat het heel normaal is heel ver te reizen voor o.a. werk. Steden zijn gigantisch groot, gebouwen ook, denk aan de wolkenkrabbers in New York, Chicago etc (alhoewel ik er nooit een aan het werk gezien heb (krabben red. )

Bouwwerken zoals stadions, bruggen etc zijn groot, mooi en fotogeniek, de natuurparken oneindig groot. Denk bijvoorbeeld aan de Grand Canyon die is 429 km lang en 30 km breed, dit is vergelijkbaar een weg van 30km breed die tot aan Parijs gaat vanuit Landgraaf.

Slot.

Er zijn dus genoeg redenen voor ons, om er een mooie trip van te maken. we hebben genoeg foto en film camera's bij ons om op te nemen. Ook hebben we een mifi met onbeperkt internet zodat we voor het thuisfront altijd bereikbaar zijn, we laten toch onze 2 kleine miepjes een 2 en halve week achter bij oma en opa. samen met hondje.

Een aantal doelen. Steden, Elvis Presley, meren, treinen, indianen, slavernij, country, dorpen, parken, route 66, Amish.