2detripcanada-usa.reismee.nl

De laatste

Het is onze laatste avond, We zijn inmiddels in London (on) in Canada, morgen zijn we om 13.00 uur BIj Toronto Pearson International Airport, om de auto in te leveren, en koffer af te geven. en om 17.00 uur vliegen we terug naar Amsterdam, en dan onze huistopper Nathalie komt ons ophalen maandagmorgen heel vroeg.

We zijn blij dat we naar huis kunnen, we missen de 2 meisjes ontzettend. En willen weer aan ons normale leven beginnen. Werk, school. Vrienden. en vrije tijd.

Hadden we deze vakantie nodig ? Ja, ik in ieder geval wel, toch wel een behoorlijke klap gehad, na een aantal keren ziek te zijn geweest, en natuurlijk heeft de maagverkleining heel veel voordelen, maar zeker ook wat nadelen, en heeft lichamelijk wel impact gehad.

Hoe was de vakantie? Deze was top, we hebben 2.5 week top samen gehad, we hebben teveel gezien, gelachen, af en toe een traan na het bellen met de meisjes, heimwee? Nee. Zou ik hier voor vast willen wonen ? Eerst dacht ik altijd, dat zou ik wel willen, en nu weet ik het zeker.. Helaas is dat door meerdere oorzaken niet mogelijk. Maar anders..

Bianca en Quinten zijn gemakkelijke reisgenoten, en hebben geen last gehad van elkaar, terwijl we wel 2.5 week op elkaars lip gezeten hebben. Je moet wat accepteren, maar dat ging prima. We hadden internet onbeperkt, en dat is ivm zoeken en navigeren wel zo makkelijk, en ook met thuisfront contact houden is heel eenvoudig op die manier. Hierdoor hadden we ook een Amerikaans telefoonnummer wat je bij sommige dingen wel nodig hebt..

Hoeveel hebben we gereden ? 6200 km, maar dat stelt hier niet veel voor, afstanden zijn heel belachelijk.

Tanken is 1/3 van de Nederlandse prijs, en deze wordt in Gallons berekend. (3.55 dollar),

Waarom naar Canada vliegen en naar Amerika op vakantie.... Omdat het verschil met auto huren en vliegtickets te groot waren. Scheelde meer als 1000 euro alleen de autohuur. Vandaar ook de keuze om een auto te huren bij Tujo. En niet bij een reguliere maatschappij.

Motels/Hotels. We maken altijd bewust de keuze voor een 2 of 3 sterren motel, we zoeken ze wel uit op kwaliteit, en hebben altijd fatsoenlijke kamers met of zonder ontbijt. En het is veel persoonlijker, en auto is ook vlakbij. En ze liggen op de route waar wij langskomen. Meer faciliteiten als slapen en ontbijt zijn er niet, soms wel een wasmachine en droger. Prima, 's morgens keycard inleveren, en wegwezen.. zo hebben we 13 hotels gehad. Prijstechnisch kun je dure hotels nemen, nu zitten we in de klasse 60 dollar, iets wat heel normaal is, de Amerikaan weet niet beter..

Voordelen Amerika, Wegennet is gigantisch, parkeerplaatsen bij winkelcentra, bedrijven, Mac Donalds zijn supergroot, Wegen in de stad zijn meestal 2 en 2 rijstroken, en vaker ook 3 en 3 rijstroken, bredere wegen, je rijdt allemaal dezelfde snelheid (70 mijl op de snelweg = 120 km p/u) en dat rijden de vrachtwagens ook.. je blijft o je baan, of het nu links of rechts is, inhalen mag aan beide kanten. Verkeerslichten hangen aan de overkant van de weg en zo krijg je ook geen pijn aan je nek, Rechts afslaan door rood mag, als je voorzichtig bent. Wegen netwerk is enorm aan het verbeteren

Supermarkten zijn supergroot, en daar krijg je bijna alles wat je thuis nodig hebt in meervoud. het is de Aldi. plus, Heutz, Stox, C&A, apotheek, bank, en mediamarkt op een plek.

Er zijn mooie schitterende gebieden, er is gigantisch veel te zien. In alle soorten en maten, van prachtige huizen, gebouwen, tot gigantische natuurparken, bruggen, Sportcentra, geschiedenis, en gigantisch veel musea.

Nadelen, Ja, alles ligt ver uit elkaar. kilometers (mijlen) maak je vanzelf hier, gevaarlijk is het op bepaalde punten ook, dat hebben we gezien en gemerkt. In het zuiden zijn de mensen soms zeer onbeschoft. en ze nemen niet eens de moeite om tegen je te praten als je als klant aan de kassa staat, terwijl de kassière aan het bellen is met een vriendin.

Alles is hier duurder geworden net als bij ons, de brandstof in inmiddels al 4x zoveel, een biertje in het stadion ongeveer 12 dollar (11 euro).

Mooiste dingen? Ja er zijn mooie dingen te zien, schitterende dingen, teveel om op te noemen.

Bijzonder waren vond ik toch wel de gesprekken die we met sommige mensen hadden. In Tennessee stopten we bij een Visitor center van Amish, hier zat een 75 jarige vrouw achter de kassa (geen amish), en ze vroeg wie we waren, en waar we vandaan kwamen. En zij vertelde over haar leven, en haar man die 5 jaar geleden was overleden, in het typische zuidelijke accent. "The Lord had taken my husband to his house, I am wondering how long it takes, when he calls me home), geweldig gesprek gehad, ze was nog nooit Tennessee uit geweest, en haar man was haar leven.. Doet me denken aan mijn eigen moedertje (fijne moederdag :) ), en dat ze moest werken, om van te leven, haar pensioen was te weinig. In Detroit een heel mooi gesprek gehad met een medewerker van de Walmart, zij en haar man kwamen uit albanië, en werkten beide 2 banen, zodat zoonlief kon studeren, ze hadden bijna niks over om van te leven. Maar een geweldig gesprek gehad.

Kom ik hier terug.... zeker weten, na mijn dood sowieso, ik word hier uitgestrooid.

Al met al, 17 schitterende dagen gehad, zeker geen spijt.

En voor diegene die het blog gelezen hebben, ik hoop dat jullie het leuk gevonden hebben,

willen jullie nog foto's zien, app of bel ff, de koffie staat klaar..

Groeten,

Bianca, Quinten en Patrick Jansen

Gossina

Wij wensen jullie goede vlucht terug ?

Chantalle

Jullie vakantie is zo wat van bijzonder geweest.
Denk dat je nog zeven pagina’s kunt vullen met tekst.
En dat je dan nog niet helemaal kunt uitleggen hoe bijzonder.
Wel kunnen we lezen wat jullie allemaal gezien, meegemaakt en doorheen gereden zijn.
Ik denk dat jullie maar snel weer moeten gaan want ik wil wel graag meer lezen!!!
?