2detripcanada-usa.reismee.nl

Holland Michigan - Gaylord Michigan via Lakeview en Weidman (Dr. Pol) en Clare

Vanmorgen rond 08.30 uur vertrokken met een wat geërgerde bui. We boeken hotel met ontbijt, hotel was prima, echter het ontbijt blijkt een granenreep met een flesje water te zijn... dat is geen ontbijt... maar in het hotel heeft men er geen begrip voor.... dus bij een have a nice day. ff uitgelegd wat dat betekend.....

Maar goed, omdat we de 2de keer in Holland waren, en er wederom geen zak aan vinden, Holland is een plaatsje wat gesticht is door...... Hollanders, heel veel Nederlandse bouwstijlen met de trappengeveltjes, Nederlandse bedrijfsnamen, zeker 75% is Nederlands gericht.. Schuitema, Tuyp, Adema, allemaal komen ze voor.

Er is zelfs een pretpark in Nederlandse stijl, met windmolens, tulpen, ophaalbruggen en nog meer Nederlandse cliché spullen..

Wel heel erg leuk dat wel.

Holland ligt aan de Oostoever van Lake Michigan, dus bootjes en strandhuisjes zover je kijken kunt..

We verlaten Holland, en rijden via Interstate 196 en US 131 naar Lakeview, hier is een kleine Amish gemeenschap met een winkeltje met lekkere Lokale lekkernijen, zoals Cheddar, Yoghurt, ijs, Maple Sirup, Worst, Salades, meestal gemaakt door Amish, ook houtwerk ter plaatse gemaakt is er te koop... we kopen er Maple Sirup en eten er een ijsje (1 bolletje, deze is wel zo groot als een tennisbal, overal in Amerika trouwens). Eromheen liggen allemaal Amish boerderijen en regelmatig komt er een paard en wagen of buggy voorbij. mooi om te zien, omdat het hier alleen nog maar landelijk is. rustig, lange wegen, en geen gestress...

We hebben Quinten niet verteld wat onze volgende bestemming is.. Dr. Pol.... in Weidman, Isabella County in Michigan, net ten noorden van Mount Pleasant, ongeveer 45 minuten van Lakeview.. Zijn adres op West Jordan Street is denk ik 1 van de 20 huizen op de kilometers lange weg.. We komen net om 12 uur aan...... er rijdt een auto weg en dat was Doc zelf... met camera's op het dak. 2 volgauto's van Natgeo erachter, die filmen hem 6 dagen in de week van 7 uur 's morgens tot 19 uur 's avonds.

We zien wel de kat (Tater) nog rondlopen, en filmen deze.... om toch succes te boeken, komen we een uur later terug... niet veel later komt hij het terrein op rijden... gaat naar binnen, maar heeft het ontzettend druk, de ene na de andere patient komt binnen, of wordt opgehaald, er zijn inmiddels 1,5 uur verstreken, en 3 crewleden die ons moeten aankondigen verder... maar geen dr. Pol.... maar dan........... de deur van de praktijk vliegt open, hij heeft de stethoscoop om... we maken een kort praatje, hij is zeeeer vriendelijk. zeker tegen Quinten, we maken ff een paar foto's en weg is hij.... de praktijk zit vol.... Als je dieren hebt, en je hebt niet veel geld, zal deze man je nooit in de steek laten... hij is er voor de dieren. en had nooit de bedoeling om er rijk van te worden.... dat is hij inmiddels wel... en met deze leeftijd (hij wordt 80 dit jaar), heeft hij het keihard verdiend.. zijn handen zijn ruw van het eelt. en zijn vingers versleten...

Bij de 1ste video (gefilmd van de dashcam) zie je hem naar buiten komen, dit gaat verder bij video 2

Onderkoeld maar voldaan ( 51 degrees (8 graden)), en een stevig wind, en nog wat foto's gemaakt van de Friese paarden met veulen achter de praktijk, zijn we vertrokken..

In zijn serie komt een aantal keren een rendieren farm voor.. Rooftop landing Reindeer Farm. net buiten het plaatje Clare, ten noorden van Weidman, ongeveer 25 minuten rijden.

Een boerderij waar kerstrendieren gouden en gefokt worden, Angel een van de bekendste rendieren komt vaker voor in de afleveringen van Dr. Pol, omdat het in de beginperiode niet erg goed met haar gaat..

We komen tegen 15 uur bij de farm aan, maar we komen de parkeerplaats op.... er is geen seizoen, het is er gesloten..... de poort is open en er staat dat er niemand door mag, dus dat doen we ook niet... we houden afstand, we kunnen de rendieren en alpaca's zien vanaf een afstand.. dan maar de telelens erop, en van een afstand fotograferen..... na 10 minuten komt er een auto het terrein op rijden, parkeert zij auto en komt naar ons gelopen, vraagt heel vriendelijk wie wij zijn, en zegt dat ze gesloten zijn tot eind mei... dan begint het seizoen..... maarrrrrrr julie mogen wel ff binnenkomen en kijken.... dus wij meteen de camera's gepakt.... blijkt de man de zoon van eigenaar Dave Aldrich te zijn.. en heeft ons alle dieren laten zien, en ook er alles over uitgelegd.... hij wilde ons niet laten staan omdat we helemaal van Nederland kwamen...... Wij helemaal blij en met een pakje kaartjes, die wij kregen en een lading foto's en een big smile vertrokken naar Gaylord.....

in 2017 had ik het fenomeen earthcam uitgevonden, in diverse plekken over de wereld, staan camera's die verzameld worden op earthcam.. zo ook een cam bij Wrigley Field. La Grange (nu op youtube), en nog tientallen andere plekken in Amerika en over de hele wereld. We vonden het maar raar die camera in Gaylord, een houten sneeuwpop die in het bos gefilmd werd. een houten eend ernaast....maar hoe langer we keken.. hoe meer plaatselijke dieren er verschenen, eenden, eekhoorns, meerder vogelsoorten, Herten, maar ook zwarte beren. Ook kwam er elke dag rond dezelfde tijd een man, die vertelde dan iets over de cam. en over de sponsoren van de hele wereld, die naar de snowmancam.com keken..., inmiddels 96.000 bezoekers per dag....

Deze man was Ken Borton, die samen met zijn vrouw Brenda de camera onderhield, en deze hing in het bos aan een van zijn huizen die hij verhuurde aan vakantie gangers.. Na een half jaar is hij er zelf gaan wonen. Vanwege de locatie, we zijn met hem in contact gekomen. En in 2018 hebben we Ken samen met zijn vrouw Brenda bezocht bij hun huis in Gaylord Michigan... Ken had hier een tiental huizen die hij verhuurde, hier heeft hij er een aantal van verkocht, omdat hij 2 jaar geleden gekozen is als State Representative, of te wel Lid van het huis van afgevaardigde in Michigan..

We hebben al die jaren (inmiddels 5), contact gehouden met hem en zijn vrouw, maar deze keer niet aangekondigd, omdat zij ook druk met werk zijn, en hij door de week in Lansing is. De hoofdstad van Michigan.

Wel treffen we Brenda aan, die net thuis komt, en hebben een uurtje met haar staan praten.. Was weer geweldig om haar te zien....

En een zeer leuk gesprek gehad..

We gaan morgenvroeg terug, omdat de meisjes ons op de camera willen zien, en dat willen we zeker doen..

Nog ff naar stadje Gaylord gereden.. 4 jaar geleden gestopt bij een winkeltje middle in the nowhere. Derminers.. Waarom weet ik niet, maar moest er ff heen... Zo modern daar dat de wc een hokje buiten het winkeltje is, ik mistte alleen het hartje in de deur :)

Gaylord heeft een zusterstad in Zwitserland, Pontresina. De bouwstijl is dan ook helemaal Zwitsers, zoals de meeste gebouwen en het City Hall (gemeente huis). morgen ff wat foto's ervan maken...

Nog ff een Elk park bezocht , die net aan de rand ligt van het dorp (Elk is een wapiti)

Daarna gegeten en naar hotel, en wederom zijn er 4.500 km gereden en een dag om..