2detripcanada-usa.reismee.nl

Nashville Naar Memphis Tennessee

Er zijn een aantal gebeurtenissen geweest in de Amerikaanse geschiedenis. Deze zijn er, maar kunnen niet uitgewist worden.

Er is veel over te vinden, en een paar dingen hebben we vandaag bezocht.

Na het ontbijt zijn we richting het zuidwesten van Nashville vertrokken. Daar ligt de Belle Meade. Een vroegere Slaven plantage die tegenwoordig dient als evenementenhal en als wijngoed, het ligt er in een prachtige omgeving, Veel is er nog authentiek, en is te bezichtigingen, We kwamen na het bezoek pas erachter, dat we kaarten moesten kopen.....

De Mansion, Varkensrokerij, slavenhut, alles is te zien, inclusief de geschiedenis ervan.

De slavernij is in Amerika in 1867 afgeschaft. En iedereen die als slaaf werkte, en leefde, was weer "vrij"

Na een uurtje te hebben rond gewandeld en foto's gemaakt, zijn we verder zuidelijk gereden richting Highway 64, omdat we in Pennsylvania niet veel Amish hebben gezien, hopen we hier meer geluk te hebben. We komen in Ethridge bij een Visitor Center, waarin een vrouwtje van 75 werkt, en verteld om de omgeving, we krijgen een kaart waar ze werken en wonen, en maken er een kleine rondtrip......

We worden op ons wenken bediend.. we zien meerdere buggies. en koetsen onderweg met de typerende Geklede mannen en vrouwen erop,

Amish is een groep mensen die oorspronkelijk uit Europa komen, (Nederland/Duitsland en Zwitserland). En nog steeds leven in de stijl van de jaren 1700, geen stroom, geen auto. alles zoals het was. Het zijn mennonieten. Ze werken in de landbouw, of als timmerman.

Ze dragen eenzelfde kleding, en krijgen alleen vanuit dezelfde groep nakomelingen. Na wat wegen afgereden te hebben, verlaten we het dorpje, tanken bij de Shell, nemen een broodje, en vervolgen onze weg via US22 richting Memphis.

Onderweg zien we na een 150 mijl, een museum over de slag van Shiloh, of te wel de Pittsburg Landing.

Een 2daagse slag uit de Burger oorlog die plaatsvond op 6 en 7 april in 1862.

De Federale staten vochten hier heel zwaar tegen de Confederatie staten. Deze laatsten waren tegen het stoppen van de slavernij, En hebben zich met 13 staten (toen nog koloniën), tegen het Federale leger gekeerd.. Wat tot bloedige slagen heeft geleid. in 1865 is het Amendement aangenomen, dat verbood om slaven te hebben, iets waar de zuidelijke staten in o.a. de katoenplantages zeer veel geld aan hebben verdiend. Een aantal van deze plantages zijn zeer mooi bewaard gebleven, in dit verschrikkelijke stukje geschiedenis, zoals de Belle Meade hierboven beschreven.

Het museum bestaat uit een visitorcentre, vanwaar je een autotour kunt maken door het hele slagveld, waar op elk belangrijk punt, monumenten staan. Deze trip is ongeveer 5 mijl lang. Je komt er ook langs plekken met massagraven, want er zijn ontzettend veel mensen gesneuveld, gewond geraakt, maar ook vermist. We hebben deze tour gemaakt, en waren aangenaam verrast van de grootte van het terrein, en het onderhoud ervan, ook de uitleg was schitterend..

Het is inmiddels 17.30, en we moeten nog een stuk naar Memphis, ongeveer 2.5 uur rijden, dus daar zijn we meteen maar aan begonnen. blijkt deze route door de staat Mississippi te lopen, en kunnen we staat 6 bijschrijven op het lijstje. Tegen 20 uur checken we in,, in het hotel, en gaan nog ff naar de Walmart, 3.5 mijl verderop.... Ongelooflijk of niet, we komen daar mensen uit Landgraaf tegen die letterlijk 3 straten verder woonden, en waarvan wij hoorden dat ze ook naar Amerika zouden gaan, echter om ze hier tegen te komen, is best wel knap :).

Na de inkopen zijn we het centrum nog ingereden waar natuurlijk de Sun Studios, de Plek waar Elvis Presley zijn eerste Plaat op nam niet wordt overgeslagen, ook de plek waar Martin Luther King jr. is vermoord (Het Lorraine motel, dat tegenwoordig ook een museum voor de mensenrechten is), hebben we ff gefotografeerd.

We hebben nog Bealestreet aangereden, de straat waar de bluesmuziek ooit begon, BB king had hier bijvoorbeeld zijn eerste optreden. Maar het is er zo druk, dat wij besluiten er niet doorheen te gaan lopen...

Na deze tour besluiten we naar het hotel te gaan, we zijn erg moe, en vallen vlug in slaap....

Vandaar het verhaal in de morgen.