2detripcanada-usa.reismee.nl

Graceland van Elvis Presley in Memphis Tennessee

Ooit ga ik naar het graf van Elvis, zelf vaak genoeg gehoord, en ook zelf uitgesproken. Maar vandaag is het ervan gekomen.

We gaan naar Graceland.

Wie en wat.

Wie Elvis is, ga ik niet uitleggen, iedereen weet wie het is.

Een van de trendzetters van de huidige muziek. Rock en Roll. Blues, Country, Gospel, het is allemaal door hem vertolkt, voorbeelden van toenmalige en huidige artiesten, iets wat ook terug te vinden is in het museum...

Een kaartje 77 dollar per persoon... dat mag de pret niet drukken, maar is ook wel heel erg duur, je krijgt er wat moois voor terug.

Allereerst kom je via de parkeerplaats aan de overkant van de mansion aan, daar koop je de tickets. en krijg een korte film over zijn leven. Vervolgens ga je met een pendelbusje (ja het zijn maar 200 meter) naar Graceland zelf, door de beroemde poort. en wordt voor de deur afgezet, Je krijgt een tablet omgehangen met koptelefoon, waarin je in je eigen taal, de uitleg krijgt over het huis en de kamers, de tuin, zwembad, kantoor van Vernon de vader, de racketbalruimte, de paardenstallen en weilanden, de Trofee kamer, noem maar op.

Op de begane grond (eetkamer, woonkamer, Jungleroom, muziekkamer, ouders slaapkamer etc) en de kelder (de ruimte met de 3 tv's en de pool kamer), buiten het kantoor van Vernon, de Smoke room. Overal mag je komen, niks aanraken, maar wel foto's maken. Filmen mag niet (Ahum). Als afsluiter kom je in de Mediation Garden, waar zijn graf is, die van zijn ouders, van zijn grootmoeder, en die van zijn kleinzoon die op 33 jarige leeftijd overleed. Een bijzonder moment vond ik zelf, als jarenlange fan, tijdens het bezoek aan het graf, hoorde je via de koptelefoon het nummer Can't help falling in love. Zeer indrukwekkend.

Bij de mansion hebben we nog wat foto's genomen. En daarna met het pendelbusje terug naar het museum, waar van alles is te zien, zijn leven in Duitsland als Militair, zijn kostuums, zijn voertuigen, met natuurlijk de roze cadillac, en de motoren, de 3 mercedessen (280sl + 2x een 600) en nog een boel auto's, motoren, boten, karts, golfkarren, etc.

Daarna nog een ruimte vol met Trofeeën en gouden platen. En Natuurlijk zijn (extravagante) kleding niet te vergeten.

Als laatste de Vliegtuigen van hem bezocht, ook daar kun je van binnen alles zien.. de gouden wasbakken, bedden stoelen, tv's noem maar op.

Al met al een schitterende beleving, die ik zeker niet had willen missen..

Na het bezoek aan Graceland willen we Memphis achter ons laten, het is niet de plek waar we ons op ons gemak voelen, en vertrekken via de Brug over de Mississippi rivier al naar Missouri, wat we een deel van Route 66 willen gaan doen. Deze route loopt via Interstate 555 en Route 63 (highway) naar Springfield.

De trip van dik 400 km is niet spannend, en we komen tegen 21.00 uur aan in Springfield Missouri Waar we ons hotel betrekken, en eindelijk de plek hebben om de was te doen, na een week is dat al een hele berg, en de aardige man van het hotel werkt overal aan mee. Dus inmiddels ligt alles weer fris en gevouwen in het koffer...

Het is 00.00....... ik ga slapen